Thursday, March 14, 2013

Kawan makan kawan.

Salam.
Oke, straight to the point. Bila cakap pasal kawan ni, macam-macam kerenah yg ada kan. Ada yg baik tu memamng baik, tapi belakang kita tak tahulah macam mana. Ada pulak yg nampak macam mulut bila bercakap langsung taknak tapis, tapi dorang sebenarnya hormat kat kita. Sekurang kurangnya org yg mulut tak tapis ni, dia jujur dengan kita. Betul tak? Bukannya suka cakap2 belakang. Eh, macam budak2 lah kadang2 tu. 


Ramai dah org cakap,
"Dalam 10 org kawan kita, belum tentu ada seorang yg betul2 memahami kita and anggap kita sebagai kawan dia yg sebenar-benarnya"

Sepanjang aku jadi manusia, dan sepanjang aku mempunyai kawan ni. Memang banyak benda yg aku kena sabar dgn kawan2 aku. Bukan aku je, aku rasa benda ni semua org pon rasa. Semua buat benda yg sama. Apa org cakap, fitrah manusia kan? Dah memang sifat manusia macamni. 

Bila dengar kawan2 aku tu bercerita pasal friendship dorang masing2, kadang2 aku terpikir jugak kenapa ek kawan sanggup buat kawan dia sendiri macamni. Yg kutuk belakang2 lain. Yg rampas pasangan lain. Yg tipu, yg suka buruk2 kan kita. Macam-macam lagi lah. Sebabtu lah kan, aku memang malas nak ada geng yg ramai2 ni. Cukuplah aku ada seorang jee kawan baik yg selalu di sisi aku. 
Untuk apa kita kawan baik dengan ramai org, kalau org menyalah ertikan niat kita tu? Setuju? Oke good semua angguk. Haha



Dan aku rasa memang jadi kebiasaan lah dekat mana2 sekolah pon, mesti ada kelompok2 dia sendiri. Mesti ada geng dia sendiri. Even dalam kelas pon, kita boleh tengok si A berkawan dengan si B dengan C je. Buat apa2 semua sama2. Takpernah pon nak berkawan dengan si Y. Nak2 lagi bila cikgu suruh buat kerja grouping kan, memang takboleh nak siap lah kerja tu kalau dah kita tak se-group dengan geng kita sendiri.
Aku mengaku, aku memang macamni dulu. Ada geng sendiri.

Tapi bila dah naik form 4 ni, segalanya berubah. Study benda yg berbeza. And aku amek pure science. Dalam kelas aku tu memang chinese je yg ramai. Dalam 40 org tu, 8 orang je melayu. Ko bayangkan? Haha, sampaikan bulan pertama aku sekelas dengan ramai chinese ni. Aku pon dah faham dah bahasa2 dorang. Ni lah advantage dia. Yeayy!


The one :')

Cuma kat sini, aku cuma nak cakap.
  • Jangan pernah kutuk kawan kita belakang2. Kalau tak puas hati, tegur salah dia depan2. Itu lebih baik.
  • Jangan jadi talam dua muka. Depan lain, belakang lain. Just be yourself. Its perfect.
  • Tolong terima kawan kita seadanya. Faham perangai dorang betul2, barulah boleh judge dorang. And lagi bagus kalau kita betulkan kesalahan kawan kita tu.
  • Kalau ada apa2 benda yg kita patut share (untuk student terutamanya), tolong share sama-sama dengan kawan kita semua. Jangan selfish. Jangan nak berjaya sorang2.
  • Lastly, IKHLAS bila berkawan.

Ingat satu benda,
What you give, you get back.

No comments:

Post a Comment